Pressemeddelelse nr. 2 fra Hadsund Tennisklub

Profilbillede
dato

15. april 2021 er det 100 år siden at ’Hadsund Lawn Tennisklub’ blev stiftet. I den anledning har vi studeret gamle håndskrevne protokoller fra generalforsamlinger og bestyrelsesmøder, og udsender i perioden frem til fejringen af jubilæet en række små artikler om klubbens udvikling gennem 100 år. Klubben håber at kunne fejre jubilæet den 8. maj 2021.

Seneste indlæg sluttede i 1930’erne, og nu går vi ind i en periode i 1940’erne, 50’erne og 60’erne med overvejelser om at flytte banen til en placering ved stadion og en periode med krig og efterfølgende dårlig økonomi og faldende medlemstal.

Efter generalforsamlingen i 1940 blev cand. pharm. Rørbæk-Jensen valgt som formand, og bestyrelsen enedes om at realisere en delvis rød bane dette år. Samtidig går Sognerådet med planer om at anlægge et stadion, hvor tennisklubben også deltager i det såkaldte stadionudvalg.

Klubben spiller i 1940 kampe mod Hobro, Arden, Mariager og Skelund. Pokalen blev det år vundet af Frantz Henning Nielsen. På generalforsamlingen i 1941 diskuteredes fordele og ulemper ved at flytte banerne til stadion. Nogle frygtede, at der ville være for langt derud og at klubben derved ville miste medlemmer, mens andre gerne ville flytte og dermed måske få røde baner. Et flertal på 9 mod 6 besluttede at flytte klubben med på stadion.

Omkring 1. maj 1943 tages banerne på stadion i brug. Ved indvielsen var Mariager Tennisklub inviteret og her var Hadsund Tennisklub ikke særligt gæstfrie, for de vandt kampene. Ved generalforsamlingen i 1944 drøftedes banernes stand. Denne var ikke tilfredsstillende og man ville i dialog med kommunen omkring betingelser for drift af stadion. På grund af de ’forbedrede spilleforhold (klubhus og to røde baner)’ var en mindre kontingentforhøjelse ønskelig. Det steg derfor fra 12 kr. til 15 kr. for voksne.

Formand Rørbæks beretning på generalforsamlingen i 1945 fortæller at den forløbne sæson har været stille og man forventer at den kommende også bliver en stille sæson på grund af mangel på bolde og ketchere. Et højt skattet medlem af klubben, løjtnant Mikael Jensen, død ’for vort Lands Sag’, blev mindet ved at medlemmerne rejste sig.

1946 er jubilæumsår. Fejring af jubilæet er ikke beskrevet, udover at man arbejder på en markering. Klubben betaler 250 kr. årligt i stadionafgift plus vedligehold af baner. De kommende par år er der uenighed i stadionudvalget om, hvem der egentlig har pligt til at vedligeholde tennisbanerne. Klubben mener at stadionudvalget har pligten, mens stadionudvalget nægter. Der nedsættes derfor et udvalg til forhandling. I 1949 bliver resultatet at stadionudvalgets mand skal passe banerne. Lejen af banerne forhøjes til 350 kr. Økonomien er meget svag, så kontingentet øges med 5 kr. og der er et underskud på 190 kr. i 1949. Klubbens formand er nu landsretssagfører K. Axel Nielsen.

I det nye årti vinder klubben Mariager Fjord-turneringen både i 1950 og 1951 og står derfor som arrangør af turneringen. Økonomien er fortsat svag og der ansøges om henstand på låneafdrag i Sparekassen. I 1952 vinder Hobro Tennisklub turneringen og i 1953 vinder Mariager Tennisklub turneringen for første gang. 1950’erne er i det hele taget præget af dårlig økonomi og få medlemmer. Kontingentet stiger til 30 kr. for seniorer, og klubben søger flere gange fritagelse for betaling af kontingent til stadion for baneleje.

1960’erne var optur for klubben med hele 71 medlemmer i starten af årtiet. Flere af klubbens spillere deltager i klubturneringer og man forsøger at rejse penge ved at medlemmerne til en generalforsamling skal medbringe en pakke til mindst 3 kr. til en auktion. I 1966 er medlemstallet igen faldet, nu til 21. Klubben gør en ekstra indsats for at få ungdomsmedlemmer ved blandt andet at holde åbent hus for skolens gymnasieelever. Der er nu kommet en idrætshal i Hadsund, men klubben har ikke råd til at benytte den, da prisen var for høj.

Desværre er klubben ikke i besiddelse af fotos fra dengang, så hvis nogen har fotografier af baner, medlemmer eller andre situationer fra klubbens første årtier, modtager vi meget gerne materialet. Kontakt klubbens formand via klubbens hjemmeside.

Kilde: Hadsund Tennisklub // Trine Gundesen