Kun Meny i Als var interessant for Michael Rosengren

Profilbillede
dato

Hvor nogle arbejder målrettet gennem mange år på at ende, hvor de gør, ender andre der gennem tilfældigheder - dette kan Michael Rosengren bevidne om.

Indtil for lidt over to år siden havde Aalborg-drengen Michael aldrig haft i tankerne, at han skulle arbejde i et supermarked - og da slet ikke eje et. I mere end 30 år havde Michael Rosengren arbejdet hos industri- og daglivareproducenten Unilever, hvor han gennem årene havde arbejdet sig op til en stilling som national salgschef. En række større forandringer i salgsafdelingen hos Unilever fik ham dog i 2018 til at forlade sin mangeårige arbejdsplads.

Der skulle ikke gå længe, før Michael havde fået flere jobtilbud. Men bedst som han stod og skulle træffe et valg om fremtiden, modtog han et uventet og noget overraskende opkald fra en repræsentant fra Dagrofa, der blandt andet står bag Meny-kæden.

“De ville høre, om jeg var interesseret i at købe en købmandsbutik og starte op som købmand. De nævnte ingen konkrete butikker, men ville blot vide om det var noget jeg kunne være interesseret i,” fortæller Michael.

Han dog havde et enkelt krav til repræsentanterne fra Dagrofa, hvis planerne om at købe en butik skulle blive til noget:

“Det skulle være Meny i Als. Jeg kendte butikken fra mine mange ferier og weekendture i mit sommerhus ved Haslevgårds Strand, hvor butikken med årene var gået hen og blevet min yndlings-dagligvarebutik.”

Michael Rosengren endte med at få det, som han ville have det, og få uger efter telefonsamtalen med repræsentanten fra Dagrofa, var købskontrakten for Meny i Als underskrevet med overtagelse den 1. januar 2019.

Fokus på trivsel og lokalt engagement

Selvom springet fra salgschef til butiksindehaver var stort og nyt for Michael, gik han til arbejdet med en række klare forventninger til og ideer om, hvordan en købmandsbutik skulle drives. De mange år i salgsbranchen havde foruden en lang række ledelsesværktøjer lært ham, at en forudsætning for en sund forretning med glade og tilfredse kunder er, at også de ansatte trives på arbejdspladsen:

“Glade og tilfredse medarbejdere smitter af på kunderne, og i sidste ende er det med til at skabe en bedre butik med bedre salgsresultater.”

Michaels overtagelse af Meny betød blandt andet et opgør med den såkaldte silo-tænkning, hvor det ikke længere skulle være nok, at de enkelte ansatte kun havde styr på deres eget område. Den ansatte i grøntafdelingen skulle kunne hjælpe til ved kassen, og modsat skulle kassemedarbejderen og ungarbejderne både kunne hjælpe til i kiosk, grøntsagsafdeling og delikatesseafdelingen, så de derigennem alle blev investeret i hinandens arbejde og opgaver.


Foto: Medarbejdere i Meny Als

Det øgede fokus på de ansattes trivsel og bidrag til butikken medførte også hurtig mange positive reaktioner fra både ansatte og kunder:

“Det er tydeligt, at de ansatte nyder, at de nu har fået en kæmpe frihed under ansvar. Ligeledes har flere kunder også givet udtryk for, at de bliver mødt af langt flere smil, når de kommer og handler i butikken, hvilket har været et af de helt store mål,” fortæller Michael.

Overvandt startvanskeligheder og skabte vækst

Der var nok udfordringer at gå til, da Michael overtog butikken, erkender han. Det første halve år bød således på flere udfordringer, som Michael løbende måtte give sig i kast med. Som ny mand i spidsen for butikken kæmpede han således for at vinde både de ansattes og kundernes accept, efter at butikken i mere end 50 år havde været i hænderne på familien Risager. Distancen fra Aalborg til Als gjorde det heller ikke nemmere for Michael, der med en 7-dages arbejdsuge derfor valgte at flytte ind i sit sommerhus ved Haslevgård Strand i længere perioder, for at være tættere på både butikken og de lokale.

Michael havde stadig mange ture frem og tilbage mellem hjemmet i Aalborg og sommerhuset ved Haslevgård Strand, men den øgede tid nær Als betød, at han kom tættere ind under huden på de lokale. Dette gav ham bedre tid til at tage del i lokalsamfundet, hvor han i dag er medlem af borgerforeningen, medstifter af en kommende erhvervsforening for Als-egnen, ligesom at han gennem butikken giver flere sponsorater til sports- og foreningslivet i nærområdet:

“Det er altid dejligt at kunne bidrage i lokalområdet og give noget igen til de mange lokale, som vores forretning er så afhængige af. Uden de lokale kunne vi jo ikke drive en butik som denne, så det er vigtigt for os at vise dem vores taknemmelighed,” forklarer Michael.

Planen bar frugt og i dag har Meny i Als oplevet stor vækst, hvor ikke mindst påsken indbragte en rekordhøj omsætning. Butikken er heller ikke på samme måde en sæsonbetonet butik, fastslår Michael, hvor der i dag er stor aktivitet i butikken - også i vintermånederne, hvor der tidligere ellers har været lidt stille i butikken.


Foto: Frugt og grøntafdelingen i Meny Als

Den store vækst kan dog også snart ses udadtil på butikken, hvor Michael i øjeblikket arbejder på flere større og mindre renoveringer på butikken:

“Vi har forhåbentlig meget snart planerne for en ny frugt- og grøntafdeling på plads, ligesom også forområdet ved kassen står overfor en større renovering i nærmere fremtid. Når det er på plads, vil vi derefter tage et kig på slagter- og delikatesseafdelingen - så planer er der nok af. Det eneste problem er efterhånden, at vi ikke har nok parkeringspladser til de mange kunder,” afslutter Michael Rosengren smågrinende.

Besøg Meny Als på Facebook og på deres hjemmeside.

Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Meny Als // Michael Rosengren

Seneste på facebook