Danskernes bagetrang under Covid-19 skabte markant vækst hos nordjysk fødevareproducent

Profilbillede
Astrid Bruun

Danmarks største virksomhed inden for friske æg og æggebaserede produkter, DAVA Foods, der har hovedsæde i Hadsund, oplevede i 2020 markant vækst i både omsætning og resultat før skat. Udviklingen blev særligt understøttet af COVID-19 pandemien, der har øget efterspørgslen på æg og fødevarer i detailhandlen. 

Danskerne har tilsyneladende haft travlt i køkkenet det seneste år som følge af coronapandemien og de ekstra timer tilbragt derhjemme. Det mærkes hos fødevareproducenten DAVA Foods, der er Danmarks største virksomhed inden for friske æg og forædlede æggeprodukter. 

DAVA Foods Denmark oplevede sidste år en stor vækst i salget med afsmittende effekt på både top- og bundlinje. Virksomhedens omsætning i Danmark steg med 8,6 procent fra knap 625 mio. kr. i 2019 til 679 mio. kr. i 2020. Samtidig så virksomheden, der har hovedsæde i Hadsund i Nordjylland, sit resultat før skat vækste med knap 14 procent fra 32 mio. kr. i 2019 til 36,5 mio. kr. i 2020. 

"Vi har oplevet en markant fremgang i omsætningen af æg og æggebaserede produkter på det danske detailmarked det seneste år. Det er en udvikling, der bygger videre på den stigende efterspørgsel, som vi har set de sidste mange år, og i 2020 er afsætningen blevet kraftigt understøttet af COVID-19 pandemien. Her har vi blandt andet set en bagetrend samt generelt mere tid til madlavning blandt danskerne, og derfor har kunderne i højere grad efterspurgt produkter som æg og andre fødevarer i detailhandlen", siger Ivan Noes, adm. direktør i DAVA Foods, og fortsætter:

"Vi har dog samtidig oplevet en nedgang i salget til foodservicesektoren grundet nedlukning af restauranter og andre bearbejdende virksomheder. Det er derfor et område, der kræver vores opmærksomhed, og som vi forventer stabiliseret, når restaurationsbranchen igen er tilbage for fuldt blus." 

Med den seneste fremgang håndterer DAVA Foods-koncernen nu mere end to mia. æg, og DAVA Foods Danmark cementerer med fremgangen sin position som markedsleder inden for friske skalæg og pasteuriserede æggeprodukter i Danmark og Skandinavien.

Fra æggepakkeri til moderne fødevareproducent

DAVA Foods har inden for de senere år indledt en større transformation fra traditionelt æggepakkeri til en koncern, der arbejder intensivt med innovation, forædling af produkter, nye emballager samt opbygning af et nyt, stærkt fødevarebrand. DAVA Foods har blandt andet introduceret nye æggebaserede produkter som mayonnaise og aioli, rapsoliespray, egg-bites og proteinbaserede sportsernæringsprodukter som en del af sortimentet i løbet af de sidste par år.

I forlængelse af de seneste års vækst på det danske marked samt overgangen til en fødevarevirksomhed med væsentligt flere produktkategorier forventer DAVA Foods også øget vækst de kommende år. 

"Vi har forberedt et produktions-setup med fleksibilitet til at følge forbrugertrends og krav fra detailhandlen. I fremtiden skal en stadig større andel af vores omsætning komme fra forædlede, innovative produkter, og vi skal inspirere forbrugerne med flere æggebaserede fødevarer. Vi har en fantastisk råvare i æg, og mange af vores nye produkter er af absolut højeste kvalitet, så potentialet til stor vækst er bestemt til stede", lyder det fra Ivan Noes, der samtidig fortæller, "at virksomheden har investeret i et nyt kølehus i Hadsund på 1.800 m2 for at kunne håndtere den øgede aktivitet."

Som en del af transformationen har virksomheden samtidig udrullet en ny brand-identitet i detailhandlen og foodservice-branchen i Danmark. Derfor møder kunderne fremover et gult DAVA-logo med taglinen ”Når det indre tæller” på DAVA Foods’ produkter. Det skal være med til at understrege overgangen fra æggepakkeri til alsidig fødevareproducent. 

"Vi er på en rejse, hvor DAVA skal genkendes af forbrugerne som et fødevarebrand, der signalerer høj kvalitet, god smag, sundhed og innovation. Kan vi samtidig inspirere forbrugerne til nye, spændende retter, så tror vi, at flere DAVA-produkter vil komme i danskernes indkøbskurv", fortæller marketingchef Sune Andersen. 

DAVA Foods Denmark er en del af den danske DAVA Foods-koncern, der med hovedsæde i Danmark har selskaber i Sverige, Norge, Finland og Estland samt et salgsselskab i Tyskland. Koncernen håndterer hvert år mere end to mia. æg. 

DAVA Foods Denmark forventer en fortsat positiv indtjening i 2021, men resultatet kan blive påvirket af fugleinfluenza og øgede råvarepriser.

Kilde: Redaktionen
Flere artikler